Underbart!

Varannan måndag har vi "elevens val" på jobbet.
Då delar vi in ungarna i tre grupper: Bildgruppen, sygruppen och hemkunskapsgruppen.
Jag var chef över hemkunskapsgruppen idag, och vi skulle göra fruktsallad.

När de små liven fick veta att vi inte skulle göra en smarrig kladdkaka eller söta små hallongrottor, låg det en tung besvikelse i rummet under tiden jag gick igenom förordningar och regler, gällande den stundande fruktsalladen.
Det var tysta suckar, trumpna miner och låga kommentarer som:
"Men gud, vad lätt"  Eller "jag trodde vi skulle baka i den här gruppen. Annars hade jag ju inte valt den fattar du väl"

Jag struntade i detta ogillande mottagande, utan bräkte på om min fruktsallad som om det var det absolut roligaste i hela världen att göra.
Herregud! De skulle ju få använda knivar!
Och tro mig, när de insåg att de skulle få skära frukten själva, så gnistrade det till i de små barnögonen och det blev åtta betydligt rakare ryggar runt de två borden.

Så tvätta händerna och kavla upp ärmarna, för här ska skäras frukt min vänner!
Ungarna delade ut frukt, knivar och skärbrädor till varandra och verksamheten var snabbt i full gång vid de två små borden.
De skalades apelsiner så saften sprutade och äppleskalen flög som lönnäsor i rummet. 
Det hackades, skrattades och blandades i skapandet av dessa två orginella små sallader.
Bananerna blev mer mosade än delade, apelsinerna gled mest runt på skärbrädorna och äpplebitarnas storlek varierade från en ärtas storlek till bitar, stora som min telefon ungefär.
MEN vad trevligt vi hade.

I stunder som de älskar jag verkligen mitt jobb.
Visst, lönen är en enda stor satans pinsamhet, men värmen och glädjen som kommer från barn är obetalbar...Verkligen!

Efteråt satt vi nöjda med våra verk och mumsade på den mosiga frukten och barnen var helt lyriska. En del av dem hade faktiskt aldrig ätit fruktsallad innan och de åt som om de över huvud taget aldrig hade sett frukt förr.

Det är med ett varmt leende på läpparna jag sitter här och skriver om lektionen då vi gjorde fruktsallad på jobbet!

image35
Små barnhänder med enorma knivar och hal frukt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0