Medias makt

Jag undrar en sak!
Är jag en fruktansvärd människa som inte tände ett ljus för Engla igår?

Jag tycker att det som drabbade henne och hennes familj är jättehemskt och sådana tragedier ska bara inte få hända någon... Men de gör det.
Det händer fler än man tror och det händer fler än Englas familj.
Det är fruktansvärt, det är vidrigt, det är ofattbart och jag kan nog aldrig förstå det riktigt, då jag själv inte råkat ut för något så hemskt.

Däremot har jag har vänner i min närhet som har råkat ut för liknande.
Vänner vars tragedier inte alls fått samma medieuppbåd och vars familjer inte alls fick "folkets medlidande" genom ett tänt ljus.

Jag tycker det är fint att vi tänker på andra och att det tänds ljus för dem, men det är så många fler därute som har varit med om samma eller liknande händelser som inte får det fina ljuset, så därför tände jag inget igår.

Det betyder inte alls att jag tycker att det som hände Engla och hennes familj är mindre fruktansvärt eller att hon inte skulle vara värd alla dessa ljus för tanken är fortfarande väldigt vacker.
Men det borde tändas ljus varje dag.
Ljus för alla andra som också råkat ut för sådant som bara inte ska få hända (men händer) och inte får medias uppmärksamhet...

Kommentarer
Postat av: jf

håller med och jag gjorde samma sak. skänkte mina tankar. men skulle jag tända ett ljus skulle jag tända det för alla världens orättvisor och hemskheter istället.

2008-04-15 @ 14:14:38
URL: http://fyndigtnamn.blogg.se
Postat av: Jenny

Jag tände faktiskt inte heller något ljus...
Känner precis som du, det är fortfarande fruktansvärt och vidrigt!, men det finns ju så mååånga som råkar ut för hemskheter.

2008-04-15 @ 17:07:34
URL: http://awear-jenny.blogspot.com/
Postat av: Erik

Jag tände ett ljus!! =) Det brann fint.. men det var inte bara för Engla.. och det är jag stolt över! Hade öven en egen "tyst minut".. Stängde av allt skränande i lgh, och satt o tänkte på hur skört livet är... usch.

2008-04-15 @ 22:14:28
Postat av: Petra

Jag tände inte heller något ljus, men tankarna har knappt varit någon annanstans de senaste dagarna.
Vill låsa in mina ungar och skydda dem mot allt ont!

2008-04-16 @ 09:32:35
URL: http://iconfess.blogg.se
Postat av: Annapanna

Jag tände att ljus! Men som du skriver och som jag också tänkte på... Det händer så mycket annat ont här i världen...
Mitt ljus = Ljus till alla som råkat ut för något hemskt i sitt liv...

2008-04-16 @ 11:39:39
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0