Bullfitta

Vi bakade minibullar på avdelningen idag.
Minibullar som i morgon ska förvandlas till fantastiska små minisemlor fullknökade med vaniljröra, (mandelmassa är nämligen högst förbjudet på Göteborgs skolor) grädde, florsocker och ev godisströssel, för att festa till det lite extra.
Till och börja med så hade vi missat att köpa laktosfri mjölk, varpå jag med min allra lenaste fjäskröst ringer till bamba och flörtar till mig några deciliter från dem.

Barnen rullar själva ihop sina små bollar och när det är dags att lägga in dem i ugnen kommer vi på att vi glömt det vi alltid glömmer när vi ska baka. -Ägg att pensla med!

Fördelen (eller EN av dem) med att jobba på fritids är att det finns så många villiga barnarbetare att ta hjälp av.
Vi lägger upp ett fat med smarriga kakor och ber en av pojkarna att gå ner till bamba med kakorna och säga att de(bambatjejerna) är helt underbara och hjälpsamma och fantastiska osv och att vi vill ge dem de här kakorna OCH att vi skulle behöva "låna" ett ägg.
"Jaha, så kakorna är som en muta," säger killen med ett leende.
"Ja, precis" svarar jag och min kollega i kör. "Du har fattat vad det går ut på, det här."

Efter en liten stund ringer telefonen och jag säger skrattande till min kollega:
"Nu ringer de från bamba, jag lovar!"
Hon tittar på telefondisplayen och skrattar hon med.
"Jaa, det är bamba. Du får ta det. Du har så bra kontakt med dem din fjäskis."

"Heeeej bamba"
"Den gubben gick inte!"
"Vadå? Tyckte ni inte om kakorna?" *
blink blink*
"Jodå, men vi har inga ägg, så där fick ni tji."
"Attans. Men det var värt ett försök. Njut av kakorna så ringer jag igen om det är något mer vi behöver..."

Jag får ett skratt tillbaka innan vi lägger på och jag kallar till mig två tjejer som händelsevis/lyckligtvis råkar stå bredvid.
De blev givetvis själaglada när de fick en 20:a i handen för att gå till affären och köpa ägg till våra ungslängtande bullar... Slutet gott allting gott och det spred sig snabbt en underbar doft av nybakade bullar i korridoren.

image114

Tillverkningen av bullarna var ett kapitel för sig och det skapades de mest fantastiska kreationer innan det slutligen blev runda bollar på plåtarna.
Här är en bulle som ser ut att vara tagen direkt ur en bildserie i Aktuell Rapport!

Efter baket och stöket kommer min lilla blondin fram till mig och väser:
"Fröken Babbel. Jag måste säga en sak till dig... NU!"
Hon tar tag i min hand och drar iväg mig ur klassrummet.
"Det är jätteviktigt och jag måste säga det bara till dig. INGEN annan får höra."
*Hjälp!* tänker jag. *Vad har hänt nu?*
Hon drar mig från rum till rum men det är inte tomt någonstans så hon går ut till toaletterna i korridoren, ställer sig mot väggen och tittar på mig med stora ögon.
"Så här är det."
*Ja ja. Fram med det nu...*
"Jag går på VÄRLDENS bästa skola och har VÄRLDENS bästa fröknar. Sen har jag VÄRLDENS bästa klasskamrater också. Men särskilt DU. Du är bäst. Jag vill ALDRIG sluta här."
"Jaah,"
svarar jag allvarligt och sätter mig på huk framför henne med mina händer på hennes axlar.
"Jag tror faktiskt att du har rätt. Du GÅR nog på världens bästa skola och du har med all säkerhet VÄRLDENS bästa fröknar och klasskamrater. Lyckliga, lyckliga du!"
"Jag veeeet,"
skrattar hon och ger mig en kram innan hon springer före mig in till klassrummet, och mellanmålet igen.

Jag bara ler där jag går bakom henne och fortsätter att fixa med mellis...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0