Lantliv

Hallon ligger under duntäcket på övervåningen, sambon snusar under en orange filt i vardagsrummet, Müsli jagar flugor i köket och min snygga väninna och jag sitter i kökssoffan med varsin tallrik halvsmält vaniljglass och jordgubbar och blickar ut över de solbadande åkrarna.
Korna betar fridfullt i ena hagen och hästarna busar i den andra. Ladusvalorna visar sin flygskicklighet och midsommarstången med en, från gårdagens vildhet, förlorad ring svajar långsamt i vinden.

Lugnet efter stormen vilar över oss och huset som igår och i morse var fullt av liv och rörelse är nu alldeles tyst, bortsett från flugornas surrande flykt undan den bestaliska katten.

Gårdagen bjöd på det mesta som jag tycker att en traditionell Svensk midsommarfest ska bjuda på.
Vi hade sol och regn, sill och nubbe, blommor och långbord, parbildning och dans runt stången, gråt och hångel, lekar och allsång, bad med kläderna på och hobbytrubadurer, sovande människor på madsasser och liggunderlag överallt samt givetvis, de som bara vägrar att sova och inse att festen till slut är över.

Nu har alla 42 gästerna dock lämnat oss med det sista som är kvar av disk och småplock och det är med en belåten trötthet som vi går runt, i tysthet, och gör dessa småsysslor innan kvällen tar vid och det blir fylla och fest igen.

Nej fy, vad jag ljög nu...
Kvällen blir film, 4 kilo godis, nytt vatten samt bad i tunnan, soffliggande katter och tjejer och eventuellt återbesök från några av gårdagens gäster.

Det ska bli såååå skönt att få fortsätta min helg på landet. Här finns det ingen stress, inga klampande grannar, inga sirener eller spårvagnar, ingen vad-ska-jag-göra-ikväll-ångest eller faktiskt, något av allt det som staden med all sin tillgänglighet och närhet erbjuder.
Här finns bara åkrar, stillhet, tystnad, fridfullhet och helande atmosfär.
Till och med katterna, som ju aldrig har varit här innan, vräker sig njutfullt i kökssoffan med lugn och harmoni istället för att smyga runt med den oroliga och vakande blick som jag trodde att de skulle göra.
Landet har en lugnande effekt även på dem och vi njuter å det allra vildaste av att vara här nu, innan vi packar zigenarbilen och styr mot staden i morgon igen...








Kommentarer
Postat av: Jenny

Tack, fina fina vänner!

Vilken underbar Midsommarafton!

Ni hade verkligen jobbat hårt med att fixa ALLT och det märktes.

Det blev riktigt lyckat och vi hade supertrevligt allihop!

Jag hoppas att detta blir en tradition...

Ha det så bra sötisar, tills nästa gång vi ses och hörs!

2008-06-21 @ 22:37:38
URL: http://bempis.blogspot.com
Postat av: Sambon

Kräftskiva kanske och Halloween och nyår och påsk!

2008-06-22 @ 19:53:20
Postat av: Petra

Åååh vilken härlig midsommar ni verkar ha haft!! Jag anmäler mig härmed till kräftsskivan då. :-D

2008-06-22 @ 23:06:01
URL: http://iconfess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0