Genombrott i huvudet mitt


Människor med tics kan med hjälp av enorm viljestyrka och tålamod få sina tics att fösvinna.
Många gånger är det dock så att ticsen försvinner en tid, för att sedan återkomma, ibland i ny skepnad. 
Ibland återkommer samma tics som tidigare, men lika ofta får personen helt nya och annorlunda tics.

Ticsen varierar också från person till person och över tid.
Vissa perioder kan personen ha tics nästan hela tiden, för att i andra perioder i stort sett inte ha några alls...

Det går att i viss utsträckning tränga undan sina tics, men det är bättre att få utlopp för dem.
Förutsättningarna för att hålla tillbaka ticsen skiftar också från en tidpunkt till en annan. 

Stress och avslappning, kyla och värme, uttröttning, uttråkning och infektioner kan försämra tics.


Byt nu ut tics mot godissug...

Människor  kan med hjälp av enorm viljestyrka och tålamod få sitt godissug att fösvinna. 
Många gånger är det dock så att suget försvinner en tid, för att sedan återkomma, ibland i ny skepnad. 
Ibland återkommer samma godissug som tidigare, men lika ofta får personen helt nya och annorlunda sug.

Godissuget varierar också från person till person och över tid.
Vissa perioder kan personen ha godissug nästan hela tiden, för att i andra perioder i stort sett inte ha några alls...

Det går att i viss utsträckning tränga undan sitt godissug, men det är bättre att få utlopp för det.
Förutsättningarna för att hålla tillbaka godissuget skiftar också från en tidpunkt till en annan. 

Stress och avslappning, kyla och värme, uttröttning, uttråkning och infektioner kan förvärra godissuget.


Idag slog det mig nämligen att jag, med mitt godisätande, är som en liten Tourette-unge med sina tics.
Nu har jag lyckats tränga bort naturgodiset nästan helt men har istället fått ett helt djävulskt sug efter mjukglass och noisettesås.
GIVE ME A BREAK, WILL YOU!
     

Jag har haft svåra perioder med smågodis, vackra men dyra perioder av Belgisk choklad, en lång, utdragen och ännu inte färdig tvist med naturgodiset.
Jag har haft perioder med massor av efterrätter och jag äter bullar eller kakor nästan (eller varje) dag på jobbet.
Delicato och jag står varandra väldigt nära, men den som ändå har stått bredvid mig, genom vått och torrt, kämpat tappert vid min sida mot alla mina olika begär och aldrig lämnat mig, ens vid mina värsta svek, är hallonet.

Jag  ÄLSKAR och kommer alltid att älska hallon!



     


Kommentarer
Postat av: Erik

Från Wikipedia:



Socker är ett organiskt ämne av typen kolhydrat. Socker är sött och energirikt och utgör det huvudsakliga bränslet i livsprocesserna.



Med ordet "socker" menas oftast (i vardagligt tal eller i till exempel innehållsförteckningar) det raffinerade kemiska ämnet sackaros. Strösocker och bitsocker tillverkas av bet- eller rörsocker, som båda är trivialnamn för sackaros. Råsocker är inte något raffinerat socker, det är brunt till färgen, presenteras i bit eller som strösocker.



Det finns många olika sockerarter. Enkla sockerarter består bara av en sockerenhet och kan delas in efter antalet kolatomer i molekylen (där till exempel pentoser syftar på sockerarter med fem kolatomer). Enkla sockerarter, monosackarider, kan sättas samman till sammansatta sockerarter, polysackarider (om antalet ingående monosackarider är två, är den sammansatta sockerarten en disackarid). Sockerarter som består av fler än två sockerenheter, kallas normalt inte för socker. De vanligaste monosackariderna är glukos (druvsocker) och fruktos (fruktsocker), som de vanligaste disackariderna laktos (mjölksocker), maltos och sackaros i sin tur består av, och även polysackariden stärkelse.







Beroende



Det har genomförts djurförsök som visar på att en hög konsumtion av socker kan orsaka ett sockerberoende, där bl.a. höga nivåer av dopamin har registrerats och typiska abstinens symptom har uppmärksammats vid försöken[7], däremot är det ännu inte vetenskapligt påvisat om människors sockerkonsumtion kan orsaka sockerberoende[8].





Det är ju det jag alltid har sagt! Sara... du är som ett djur!!

2008-06-18 @ 09:35:43
Postat av: sara

Men erkänn Erik.. Det är ett ganska så gulligt djur ändå. Oftast... Ibland läskig, men oftast söt.

Som en liten Tigerlilja!

2008-06-18 @ 10:52:34
URL: http://vildhallonet.blogg.se/
Postat av: Petra

Give me a brake?? Ge mig en broms?? Eller???

Sorry, var bara tvungen....

2008-06-18 @ 12:30:17
URL: http://pinkie.blogg.se/
Postat av: sara

Ha ha ha! Ibland går det avc bara farten. Ändrar genast :)

2008-06-18 @ 13:10:25
URL: http://vildhallonet.blogg.se/
Postat av: Erik

Sara, va?!!! Ska du o Mysan säljas?



http://www.zoonen.com/annonzparken/annonz.asp?oid=1936762



Det måste ju vara Ni två detta. Sugar Gliders (Honey Gliders) heter de på engelska! Söta, älskar socker.... och ni glider ju mest ! ;)



Kika in denna länk för mer info om er själv.. ifall ni tex inte riktigt vet vem ni är och söker efter svaret. http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2238



Hade jag haft råd hade jag köpt er båda två... ;)





pöss

2008-06-18 @ 13:51:13
Postat av: sara

Oh, honeypie!

Om någon nu skulle få köpa oss så ligger du ju högt på listan över lämpliga ägare.



Puss och kläm

2008-06-18 @ 14:14:15
URL: http://vildhallonet.blogg.se/
Postat av: Petra

Det VÄRSTA är att du tycks kunna trycka i dig vad som helst utan att lägga på dig ett gram!!!

Give ME a break. ;-)

2008-06-18 @ 21:11:09
URL: http://iconfess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0