AAAARRRRGGHHGGR

Är det så att jag är en gniden jävel eller är det fler än mig som blir superirreterade när butiker tar tre, fem eller 10 kronors avgift när man handlar med kort?
Fem spänn är väl egentligen ingenting, men det är grejen i sig som gör mig så frustrerad.

Varför ska jag, som kund, betala för att någon annan valt att ha en kortmaskin i sin affär? Det är minsann ingen som hjälper mig med mina Visaavgifter, och varför skulle de?
Jag har ju själv valt att ha ett Visakort (trots att de verkar vilja göra slut med mig allt som oftast) och då får jag ju själv betala för det.

Det bästa av allt är, när det står "betala gärna med kort" på en liten skylt vid disken och den 16-åriga tjejen med hög tofs där bakom, med döda ögon, trött och fantastiskt ointresserad röst säger:
"Vi tar fem kronors avgift när du handlar för under 50 kronor" när jag duktigt lägger fram mitt kort.
Då har jag god lust att trycka upp min Top Top i ansiktet på henne så att all hennes fyra kilo smink kladdar, göra en dramatisk svängom (sådär så att håret flyger) och med näsan upp i vädret trampa ut ur den lilla affären. (Och då helst utan att snubbla på tröskeln).

Istället muttrar jag oftast någonting om att hon faktiskt inte får lov att ta ut en avgift när det är  ett Visakort och att hon kan bli av med sin fina maskin om hon gör det och banken får reda på det (som genom ett argt anonymt brev eller så), innan jag betalar de där extra kronorna och sedan tackar snällt för kvittot som bevisar skiten.

Jag förstår att det blir mindre vinst för affären när många betalar sina småköp med kort, men ta bort korttjänsten då.
Jag respekterar till fullo de butiker som inte tar kort pga de höga avgifterna (trots att det för stunden kan vara jobbigt ibland när det är bråttom och långt till en bankomat) för då har de ändå gjort ett val och står för det.
Dessutom borde väl vi fem-kronor-extra-kunder ha betalat för hela maskinhelvetet efter bara några månader, för så mycket pengar KAN det inte kosta när man drar kortet...

I min energiska ilska googlade jag lite i ämnet...

"Alla som tar ut en extra avgift för kortköp bryter mot våra regler, säger Sven Estwall, chef för Norden, Visa!

"De svenska butiksinnehavarna förlorade striden om bankernas kortavgifter 2001. Då beslutade EU-kommissionen i ett ärende som rörde kortutgivaren Visa, att Sveriges undantag från regeln att man inte får särbehandla kunder på grund av betalningsmedel, skulle slopas. Dessförinnan fick alltså handlarna ta mer betalt av kreditkortskunder. " 

"I Visas avtal med bankerna står klart och tydligt att inga butiker eller restauranger får ta ut någon extra avgift."

"Som kund kan man förvänta sig en avgift på omkring en krona, om man betalar med bankkort, där summan dras direkt. Tar affären mer än så, så tar man överpris, menar Hans Kindahl marknadschef på Eskilstuna Rekarne Sparbank"

"Swedbank sänker butikernas avgift för kundernas kortköp. Prissänkningen gäller småköp, när kunderna handlar för mindre än 100 kronor och betalar med bankkort."

Som sagt.
Jag kanske är sniken, snål och hemsk och ovänlig, men jag har ingen som helst lust att betala fem kronor varje gång jag stödjer en äffär genom att handla hos dem och dessutom hjälper dem att se till att det finns lite cash i kassan för tjuvarna att ta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0