Jag kan ju aldrig med säkerhet veta.. Men jag TROR!

Fri uppfostran!
Finns det något som verkligen heter så och som föräldrar nyttjar, eller handlar det om att vissa människor helt enkelt är helt okompetenta att bli föräldrar?

I affären idag satt det en kille (ca 3-4 år) på golvet och åt godis ur de olika behållarna vid herr Karamellkungen. Mamman gick förbi ett par gånger med sin kundkorg och sade lamt:
"Nej, inte ta mer godis nu." "Man får inte äta godis utan att betala för det." "Ok, det är den sista." osv och hela tiden upprepade hon hans namn!

Jag slutade lyssna på henne efter åtta upprepningar och ungen gav henne inte så mycket som en blick!

Senare i kön springer barnet runt med en kundkorg och slänger den runtom sig. Korgen dunsar i mer än några få kunder i kön och mamman bara tittar på honom.
Han slänger sedan ifrån sig korgen och sätter sig vid godiset igen.
"Nej, du får inte äta mer nu." mumlar mamman vid kassan, men gör fortfarande ingenting.
Jag var en hundradels sekund ifrån att gå fram till barnet, sätta mig bredvid honom och bannemig säga till honom på skarpen, men som den Jannebanan jag är, betalade jag för mina varor och gick därifrån.

Men jag kan inte riktigt släppa det hela.
Visst, mamman kan ha varit jättetrött och det kan bara ha varit en sådan dag då hon bara inte orkade... Men nej, jag köper inte det heller.
Det är fan inte ok!

Jag brukar jämföra "mina" barn med hundar.
Alla människor är så jävla duktiga på hur man uppfostrar hundar och är ofta väldigt glada i att berätta hur fel andra gör, men vari ligger egentligen skillnaden?

De flesta kan väl hålla med mig om att du kan forma din lilla valp bra genom att vara konsekvent, ha tydliga regler och ramar, ha tålamod och i (bästa möjliga mån) behålla lugnet... Gör likadant med ditt barn säger jag så blir det nog superbra!

Visst, jag har inga barn och är därmed ingen mamma så jag kan väl inte uttala mig, men jag träffar andra mammors barn varje dag och ser hur de olika barnen är formade hemma.
en del av de barnen får snabbt och genom den hårda vägen lära sig något helt annat än vad de är vana vid när de kommer till skolan och fritids...

Men skit samma. Det var ju inte därför jag skrev nu...
Fri uppfostran... Bah!
Ungen i affären kommer att få ett helvete med kompisar, skola och hela det sociala spelet om han lever varje dag som han gjorde i affären idag!

Det tror i alla fall jag!



Kommentarer
Postat av: Jojo

ÅH vad härligt inlägg du skrivit.



En av de få gånger jag varit ensam i en matbutik såg jag just ett av dessa fenomen du skriver om,

mamman står och lägger i godis i en påse och pojken pekar vad han ska ha. Men så hör jag attityden han har mot sin mamma, fyy faaan, ja stod bara och gapade, han kallade henne för en massa elaka saker och hon försökte bara vara till lags. Jag kunde inte låta bli: "Men SÅ DÄR tilltalar man INTE sin mamma ska du veta unge man"

Pojken stirrade på mig

och mamman stod och gapade av förvåning.

"Jag tycker att din mamma är väldigt snäll som köper godis åt dig, och om du låter så där tycker jag inte du är värd att få godis."



Pojken var tyst efter det.



Ialf till jag hade gått.



=)

2008-11-10 @ 19:42:07
URL: http://femhjartanochjag.blogg.se/
Postat av: Jojo

Grävmaskinist???



Haha du var redan speciell som liten.

Coolt yrke.

2008-11-10 @ 21:16:52
URL: http://femhjartanochjag.blogg.se/
Postat av: Petra

Oh my God!!! Alltså, troooo mig, jag har också dagar då jag är trött som ett as och ser en hel del mellan fingrarna med mina ungar - men ALDDRIG att jag skulle acceptera en sådan sak!!! Vad fan är det med folk??? Och som du säger, hon gör knappast ungen en tjänst.



Svar på din fråga: Nej, idag var det inte Ågrenska, utan Folkets Hus på järntorget och Lotta Abrahamsson som föreläste. GRYMT bra!!



Puss på dig!

2008-11-10 @ 22:58:39
URL: http://iconfess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0