Hemlig fruktpaj och konstiga ostar

Andra passet med ungtuppen är genomfört och jag kan tala om för alla att jag lever och mår bra.
Jag kan tala om att även ungtuppen lever och mår bra efter en hel timma tillsammans med mig och mina taskiga skämt.

Han ska ha lite cred ändå för att våga vara så nära mig hela tiden, för när han för tredje gången påpekade att jag måste hålla ihop benen (jag sätter mig bredbent som en karl i bastu vid varje maskin) slapp det bara ur mig:
"Du kan inte komma nu, efter 30 år och lära mig att inte sära på benen?"
"Nej, det är sant. Förlåt mig"
  Svarar han snabbt med ett härligt flin.
"Men här på gymet måste du lära dig att göra det! Men bara lugn. Jag hjälper dig.



När jag till slut kom hem satte jag igång med att göra ännu en kantarellpaj, men nu till mig och sambon.
En kantarellpaj som vi avnjöt framför tv:n med ett glas rött och en frasig sallad vid sidan om.

I pausen kommer det en reklam om någon Toyota eller nåt, där man skulle få 10.000 kr i miljöbilsrabatt om man köpte den inom en viss tidsperiod.
"Men har de inte dragit tillbaka den där rabatten?... Nej, just det ja... De kanske..." Mumlar jag luddigt och tar en ny tugga paj.
"Sitter och talar för oss själva, gör vi" skrattar sambon bredvid och vi båda brister ut i asgarv.

Vi diskuterar vidare om hur gott det är med paj och när jag säger hur mycket jag älskar paj säger sambon:
"Fast jag gillar fruktpaj mest ändå"
Jag tittar storögt och med sanningsenlig förvåning på henne och svarar snabbt:
"Det har jag aldrig ätit!"

Hon tittar på mig med misstrogen blick.
"VA?"

Jag inser när jag kollar in i hennes häpna ansikte vilken sorts paj hon menade och vi brister ut i ännu en smittande skrattsalva.
Hon pratade ju om (vad jag kallar det) fruktpaj och jag ÄR ju, som de flesta redan vet, paj!

Hon berättar sedan om en äpplepaj som hon hade gjort med marängtak och Calvados.
"Calvados?" säger jag frågande.
"Är det typ en ost eller?"

Jag kommer till insikt direkt när jag sa det att min sambo förmodligen inte skulle ha ost i en paj med marängskal och vi vrider oss på golvet och skrattar så att tårarna rinner och magarna krampar.

Tänk vad lite vin kan göra för en middag.
Vi får nog ha det oftare ändå :)

Nu blir det bingen och i morgon är det fredag.
Tjoho!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0