Så PEDAGOGISK!

Det var ju det här med att lära barnen allt jag kan...

Idag under "Hemlig kompis"-genomgången rågade jag göra en Görel-Braaaaaa till en av tjejerna som lyckats lista ut vem som var hennes hemliga kompis.
Detta ledde givetvis till att vi (jag och 25 ungar) diskuterade Mia och Klara under viktig skoltid... Vilket i sin tur gjorde att vi fick superstressa oss igenom klassrådet. Ojdå!

I eftermiddags när jag njöt av kaffekokarens behagliga puttrande och den ljuvliga kaffedoft som spred sig i klassrummet , frågade en av mina elever om inte han också kunde få smaka på kaffet.
Efter 2 sekunders betänketid svarade jag att; "Självklart får du det. Hämta en liten kaffekopp i skåpet så ska du få lite."
... Varpå fem förväntansfulla barn med glittrande ögon snabbt stod med sina muggar utsträckta mot mig, som små tiggarungar!

"Jag är helt nervös" sa den ena av dem darrigt när jag hällde upp en slurk åt honom och jag bara log och älskade mitt jobb.

Jag serverade dem mjölk och socker och de smuttade som små minipensionärer och var helt bedårande.
Eftersom de flesta av dem tyckte att det var lite beskt kläcktes, efter livligt diskuterande om smaken, idén om att ha O'boypulver i den lilla koppen.
Jag var på ett strålande humör, så visst, blanda på bara.

Stolar lyftes fram och klättrades upp på.
Hemliga skåpsdörrar öppnades och det eftertraktade O'boypaketet stod inom tre nanosekunder, med en sked i, på bordet med fem ivriga barn över sig.

Då ringer min telefon och en av kaffedrickarna sväljer snabbt sin klunk och utbrister:
"Den låten har min pappa alltid i bilen!"
"Lyssnar din pappa på TOOL?" säger jag förvånat, och vi kommer osökt in på ämnet musik... Vilket slutar med att vi alla sitter med våra kaffekoppar runt bordet och spelar musik från min telefon.

"Det HÄR är bra musik"
säger jag om de olika låtarna och de nickar medhållande och skrattar åt mina inlevande digganden.
"Jag ska bränna lite nya skivor åt er. De andra har vi haft så länge nu" säger jag andfått efter några låtar och en av mina kafferepskompisar utbrister lyckligt:
"JAAAAAAA! Då vill jag ha September. Jag älskar hons låtar!"

*September? Har du inte fattat någonting? Vi ska ha A Perfect Circle, Trentemöller och Jedi Mind Tricks.*

"Självklart ska vi ha September med vännen. Är det någon särskild låt du gillar bäst?"
"Ja, ALLA!"


Det blev en sällsynt intressant och rolig eftermiddag när föräldrarna hämtade idag, med många Mia och Klara-skämt, härligt musikdiskuterande och mina låga varningar om koffeinstinna ungar.
Härligt!

Kommentarer
Postat av: Fisken

Dagens ungdom... fnys

2009-04-02 @ 23:06:42
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0