Don't do drugs. Drugs are bad. Mmkay

Idag var jag på den första, av två dagars utbildning... Eller föreläsning kanske är det mer korrekta ordet. Eller seminarie ska jag nog kalla det.
Ja, så blir det.

seminariet idag slog det mig hur beiga och gråa många av oss som jobbar inom skolans verksamhet är.
Inte alla (för det finns minsann alltid kvinnor runt 40-50 som har lila stilettklackar, tokslingat hår och Magica De Hex-sminkning) men bannemig många.

Varför är det så?
Är det nästan bara nördar som väljer att jobba med barn och ungdomar?
Är det ett grått yrke?
Det borde ju vara tvärtom... Glatt, färg -och fartfyllt!
Konstigt...


Vår föreläsare, en mycket känd professor i psykologi -Haim Omer- brinner för  sin metod; Non Violent Resistance och han har ett "eget" center i Israel som heter The Parent Training Center, där han tar emot familjer med barn som utvecklat destruktiva livsmönster av olika slag.

The parent training Center... Vad lyckad som förälder man måste känna sig när man kommer dit!

Det han pratar om är givetvis superviktigt och spännande, även om vi (de flesta i Sverige antar jag, men i alla fall vi på vår skola) jobbar mycket på det sättet som han föreläser om, med Sit-in,  Act Of  Reporation och Parental Presence...
Men jag kunde inte riktigt ta honom på allvar.

Han pratade precis som Mr Stan Mackey i South Park!
Jag höll på att smälla av första gången denna föreläsare, sittandes på sin stol, sa:
Mmkay efter sin allvarliga mening.
Och sedan fanns det inget stopp... Mmkay!



Men det är ändå ett bra seminarium och i morgon ska vi prata mer om skolan, så det ska bli spännande.
Idag blir det däremot middag ute med trevligkille, vilket ska blir fantastiskt trevligt.
Syns snart vännen!


Kommentarer
Postat av: Kotteby

Mmmkay...

För att få delta i tävlingstombolan, så måste man ju svara på frågan också.

=)

2009-02-26 @ 17:47:53
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: Kotteby

Dina fjäsk håller hög klass, och jag smälter som en piggelin i solsken. Men du har fortfarande inte svarat på den enkla frågan. Vilket kan tolkas som om du aldrig deltagit i tävlingen?

Capisch, hip hop chick?



=)

2009-02-26 @ 22:54:11
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: jojo

Javisst en sån hund skulle man ha.

Eller tre stycken.



Men hela planen sprack för jag är alergisk..



och en guldfisk eller vandrande pinne kan ja ha men de hjälper inte så mycket emot läskiga situationer

2009-02-28 @ 19:59:19
URL: http://femhjartanochjag.blogg.se/
Postat av: jojo

är alergisk mot de oxå,,,

men ja kommer väl på någon bra Hjälp.



annars får ja ringa till poolia och be att få en giggolo/bodyguard

2009-02-28 @ 20:26:30
URL: http://femhjartanochjag.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Hej!

Vi var nog på samma seminarium i torsdags och fredags ;) Jag tyckte att det var jättebra (därav hittade jag din sida) även om man känner igen och jobbar efter mycket av det han säger. Jag fick ändå många ny uppslag och ideér och jag var glad när jag gick därifrån. Önskar dock att jag också hade blivit bjuden på middag av en trevlig kille men man kan väl inte få allt :) Ha de!!

2009-03-01 @ 12:17:44
Postat av: Sara

Men då måste jag bara svara, att han "skrämde" mig med vissa av sina metoder, som skulle användas av oss lärare i skolan.



Jag skulle aldrig kunna psyka en elev genom att stirra ut honom/henne i 20 sekunders tystnad. Om tanken är att vara auktoritet utan att vara auktoritär så känns en sådan psykning HELT fel.



Att sedan lägga ut elever som ständigt hamnar i "trubbel" av olika anledningar känns väldigt skrämmande.

Att, med deras närvaro, berätta om vad de har gjort och vidtagna åtgärder inför hela klassen och att sedan publicera detta på hemsidan låter helt vansinnigt.

Då blir det samma elever som ideligen möter sina egna misslyckanden... Och med den utgångspunkten blir det svårt att de redan tuffa dagarna till positiva upplevelser.



Han sa mycket bra, men jag tycker inte att han hade något vidare begrepp om hur dagens skola i Sverige är utvecklad.



Dessvärre kändes det som att många inom familjepsykologin delade hans åsikter om skolan och vårt arbete.

Jag tycker att det är skrämmande...



Vi i skolan ser till barnets känslor och jobbar efter det, medan psykologin verkar se det som ett problem som ska lösas..



Jag kan ha missuppfattat allt, men jag gick ifrån fredagens föreläsning med en klump i magen.

2009-03-01 @ 13:50:52
URL: http://vildhallonet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0