Ibland är det bra att våga sig ut på okända marker

Sicken kväll!
Sicken sushi!

Kotteby, du hade såå rätt!
På vägen från spårvagnen, över Odinsgatan och Friggargatan, var min power walk-kollega och jag lite oroliga över att komma in i  ett lysrörsbelyst hål med två pinnstolar för att äta vår efterlängtade sushi.
För att inte tala om hur oroliga vi var över att det skulle vara stängt.
Klockan var ändå 20:00.
Vid varje möte idag (och vi har träffats ett par gånger) har vi hälsat och sagt hej då till varandra med:
"Sushi, sushi, sushi, sushi..."  (Prova att säga det så ofta. Det GÅR typ inte).

När vi så ser skylten växer förväntningarna och vi ökar stegen mot den röda belysningen innan vi fullkomligt kastar oss in genom den öppna dörren.
Åh, det är inget upplyst hål.
Och det finns en kundtoalett och soffor!

Tjejerna bakom disken är hur glada och trevliga som helst och vi är inte sena med att berätta hur vi faktiskt har åkt genom hela stan bara för att komma till deras lilla restaurang.
Men vi börjar vårt besök med att ändra om allt på menyn:
"... Ja, och ta bort en av laxarna och lägg till en smörfisk (de hade smörfisk) och ta avokado istället för omeletten... Och bara insideout tack!"

Den yngre av dem kommer ut med en rykande varm misosoppa, vilken vi tacksamt tog i våra kalla händer och svepte på två röda.
Den var magiskt god!

Maten kommer sedan in (efter rätt lång tid ändå), trevligt upplagd på stenplattor och man fick hur mycket sesamfrön man ville... OCH, de var perfekt rostade.

När vi sitter och mumsar (efter att ha lovat varandra att verkligen ta det lugnt och njuta av maten) läser vi, med munnen full av ris och fisk, att de har maki med philadelphia. Whoa!
Hur gott lät inte det!?
Jag river snabbt fram plånboken och ber om att få två av dessa, till synes, fantastiska makisar.

"Neeej, philadelphian slut. Han är och handlar ny. Vill ni vänta?"

"Jaaaa, vi väntar gärna. Vi har inte bråttom. Det är ju fredag kväll och vi har inga vänner..." (Det var nämligen ingen som hade försökt nå oss under tiden vi var inne på gymmet).

Flera gånger frågar dessa underbara kvinnor om vi vill ha vegetarisk-insideout-maki-utan-philadelphia istället och flera gånger frågar de om vi orkar vänta, vilket vi givetvis gjorde.
Med varsin kopp kaffe i famnen hade vi inte bråttom någonstans.

När mannen kommer med vår efterlängtade färskost rusar jag igen fram med plånboken och hoppar av iver vid disken, medan den äldre kvinnan gör mina rullar.
"Nej, nej. På huset" säger hon när hon ser min uppspelta plånbok.

Trots mina protester ville hon inte ha några pengar, utan räcker istället över en ny stenplatta med... Inte en, inte två... Utan FEM makisar med krämig philadelphia och en vacker hög med ingefära.
Underbara människor!

De smakade givetivs som heaven och efteråt var vi så mätta att vi knappt kunde röra oss i de röda sofforna.
Men det här är en sushi som vi kommer att besöka igen... -Ofta, och det kan det litas på!

På vägen tillbaka till spårvagnen såg jag något som fick oss båda att vika oss av skratt (eftersom vi har så härligt trist humor, både min power walk-kollega och jag).
Vi gick förbi frisörsalongen; Allround frisören.
"Kolla" säger jag och pekar över gatan "Allround frisören, vad klipper de där? ALLT... ha ha. Klipp ALLT mitt hår"
"Ja, hö hö" svarar min vän och vi skrattar tramsigt åt bilderna av kroppsbehåring under beskärning som kommer upp i våra huvuden.

"Ska jag kamma bena?"
frustar jag och vi båda går aav i gnäggande asgarv, där vi går på gatan.
Efter det byggde vi upp en hel stand up comedy show runt Allround frisören och tro mig, den är rolig!
 
Tack för tipset herr Kotteby.
Sushi Q ligger än så länge högst på vår betygslista. Inte bara för den goda maten utan också för den förträffligt goda servicen!

Kommentarer
Postat av: Erik

Nu har ni testat ett supderduperkanonförträffligtheltunderbartsushihak. =) Nice, dit kanske man bör gå nån dag.



Nu vill jag höra när ni provar på Allround-frisören!! Inget fusk, inga fega "nej tack, jag står över". Bra! Ser fram emot nästa recension!!



Lägg gärna bilder, haha

2009-01-19 @ 14:17:31
Postat av: Kotteby

Vad var det jag sade!!!!

Mina sushitanter i huset kan man lita på. De är förträffligt trevliga. Och maten är, som jag påtalat flera gånger tidigare, wonderful!

2009-01-21 @ 03:54:34
URL: http://www.kotteby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0