Folksam vs Länsförsäkringar

Efter brorsans mc-olycka ökade jag på min olycksfallsförsäkring hos Folksam till ännu en olycksfall -och sjukförsäkring i Länsförsäkringar för att vara tipp topp-försäkrad om olyckan skulle vara framme även för mig.

Sedan har bara jag låtit pengarna gå, utan att veta hur många basbelopp jag har eller vilken försäkring som faktiskt täcker vad.

Häromdagen fick jag ett brev från LF om att de nu höjer min årspremie med 4% och jag bestämde mig då för att säga upp min försäkring hos dem (eftersom jag varit kund hos Folksam länge och kände mig trogen dem).
Att ha två kändes plötsligt väldigt onödigt.

Jag ringde så till Folksam idag, för att reda ut vad jag egentligen har för försäkringar hos dem, och fick prata med alldeles bedårande Barbro.
Jag pratade med nyfunna vän, Babsan, i nästan 20 minuter och hon lärde okunniga mig massor om vikten av bra och täckande försäkringar och när jag kom till mitt ärende om att säga upp LF:s tjänster för att spara in lite utbrast hon:
"Nej Sara, nej! Ska du säga upp någon försäkring är det på Folksam... Trots att jag jobbar här."

Tydligen är det svårt och vansinnesdyrt att öppna en sjukförsäkring idag (och för att göra det måste man ju vara frisk), och jag skulle (enligt Babsan) förmodligen ångra mig längre fram i livet om jag sade upp den eftersom det är så vanligt med sjukdomar av alla de slag idag (det hade hon själv erfarenhet av).

Babsans råd var därför att antingen ha kvar båda (men ändå höja basbeloppen som visst bara är 16 och 10 i olycksfall) eller säga upp Folksam och höja rejält i LF.
Hmm...

Det slutade med att jag inte gjorde någodera, men det tål ju ändå att tänkas på.
Det är jobbigt att betraktas som vuxen och jag känner mig fullkomligt okompetent på området.

Kommentarer
Postat av: Annavirrpanna

Då är vi två... Blir mörkrädd bara jag tänker på det...

2009-05-26 @ 15:16:32
URL: http://annavirrpanna.blogspot.com
Postat av: Jenny

Heja Babsan!

Jag känner precis som ni och därför är det skönt med folk som vet vad dom pratar om.

Man kan inte kunna ALLT.

Men det finns ju proffs inom alla områden så det är ju bara att fråga sig fram. Så gör jag.

2009-05-26 @ 15:50:22
URL: http://bempis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0