Japp! Så är det!

När jag växte upp hade pappa ett gäng rätt maffiga akvarium där det kryllade av färgglada diskusar, ciklider och annat fiskigt.
I mitt rum fick Guppisarna, ett Cichlasoma Zonatum-par och en stor blind malhona bo.
Det var fler individer under åren såklart.
Bla en liten rocka som jag fick av pappa, men som jag lyckades ta livet av lite för snabbt för mitt eget goda samvete.

Det jag nu tror var Cichlasoma Zonatum var stora (25 cm typ) knalloranga fiskar där hannen hade en rejält respektingivande bula i pannan.
Coola fiskar, I tell you.

Nu på äldre dagar har jag varit sugen på akvarium igen, och efter flera års (och ett avklarat samboförhållande) diskuterande runt det, fick jag ett efterlängtat akvarium i julklapp av min familj.
Ett perfekt 98 liters akvarium som jag snabbt och barnsligt ivrigt fyllde upp till bredden med liv.


Lilla Blomma älskar akvariet och spenderar mycket av sin tid på värmen där..
Mest den sovande tiden dock.

Och bannemig...
Inte ens en dag hade Palettcikliderna bott i sitt nya hem förrän de med granna färger började att leka.
De grävde och grävde och lekte och lekte där de bestämde sig för att bo.
Sedan försvann honan in i grottan (där hon fläktade de små Nemoäggen) och nu kryllar det av randiga små miniyngel som simmar runt och ger sina föräldrar att göra med barnvaktningen...

Palettciklider är verkligen jättefina föräldrar som tar sina bäbisar på små (mycket välbevakade) utflykter i grottans närområden och talar tålmodigt om för Scalarerna att de inte alls är välkomna hem till den nyblivna familjen.


Till höger har vi de stolta föräldrarna och deras yngelfyllda grotta.

Jag älskar tanken på att ha akvarium igen och jag mäter Nitrit, måttar salter, ger växtnäring, klorreducerande (vad-det-nu-heter-medel) och beräknar mattider som aldrig förr.

Jag har blivit med akvarium minsann!




Kommentarer
Postat av: Annapanna

Babe! Du får komma och hälsa på när du vill!



Pussar!

2011-01-29 @ 13:29:31
URL: http://annavirrpanna.blogspot.com
Postat av: Petra

Men va fasiken Sara! Har du lagt ner bloggandet helt nu???

2011-03-03 @ 19:22:17
URL: http://iconfess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0